Menu

Henning Christiansen

1963-06-07

Author/Key figure

Henning Christiansen

Document content

Awaiting summary

Transcription

CONCERT [ændret til: CONCERTO GROSSO] 7. juni 63

Sommerudstillingen

Den frie udstillings bygning

”””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””

Kl. 1350

3 flygelflyttere fra HORNUNG og MØLLER kommer slæbende med flyglet. ”Hvor vil I ha’ det?” ”dér!” Tæppet trækkes af. ”Har I en nøgle?” ”Ja, skal i bruge den?” ”Ja” ”Værsgo’” ”Tak, den er i orden” – ”Farvel” ”Farvel”

Kl. 1400

Lisa og jeg og en maleragtig type er tilhørere. Eric spiller Ligeti’s ”trois bagatelles”, Ud runger et ”store libre cis”.

Eric afslutter med at bukke smilende, og tydeligt glædende sig over den pragtfulde idé.

Kl. 1430

Eric og jeg laaser op og aabner flyglet, han sætter sig og spiller ”store cis”, Færdig, spø’r han: ”kender i historien fra middelalderen om munken der boede hele sit liv i en tønde.”

Besøg i ”Chaufførkælderen” (2 pils og en coca) (LIVGARDE, davs)

Kl. 1500

Virtus stod skrivende paa flyglet – blev jaget væk - - - gik hen og skrev videre pa højtalere, for ud af lokalet ved Eric’s første Ligetis tone (”store cis”)

Efter veloverstaaet ritus lejrede vi os i det smukke sommervejr udenfor den frie’s bagdør.

Kl. 1530

Kun Lisa og jeg er tilhørere og Lisa faar lov til at sidde paa briksen. Meget lang opførelse, ro over den.
Eric
Eric: ”Det er den bedste opførelse indtil nu, ikke?”

Ud at spadsere. Købte 3 appelsiner og frimærke til ansøgning om rejselegat fra komponistforeningen. Ind paa antikvariat (Østerport) købte: OUR FOOD PROBLEM. Antikvaren: ”kom godt hjem” ”?” ”ja, det er farligt paa gaden” Jeg: ”man kunne faa et hedeslag” Han: ”Ikke De, De er saa ung.” ”Hvis jeg løber hurtigt?” ”la’ vær med det” ”Ja” - - - - - - Gik videre med Lisas langs Østerport, kyssede hende, kom af vanvare til at gaa over for rødt lys, det gik dog godt. Ja, Ja, JA. Saa en stor lastbil dreje, den var lastet med korn og det løb ud af et hul i bunden, ned paa gaden.

Birgit Nielsen sad sludrende med Eric da vi kom nåede tilbage til den Frie.

Kl. 1600

Kort pause mellem bladvending og spil.

[s. 2]

Birgit ivrig for at undersøge fænomenet ud fra ønsket om at være bredest muligt orienteret, altsaa, meget aabent og fornuftigt. Hun viste mig lidt mime, det gaar hun til hos Danny Andersen, gik hen over gulvet idet hun stak hovedet frem fra kroppen og trak det til sig igen. Gik ind i det tilstødende lokale for at snakke lidt med den talentfulde og begavede interessante Eric, kom hun godt fra det?
Min gode ven kom ind mest for at hilse paa mig og derefter for at se hvor langt ud vi var kommet, temmelig langt. Hvor er vi henne? Hans slanke dejlige frue vil ha’ gjort en kriminel abort, knap 2 maaneder henne, hun vil, vil, vil ikke ha’ ungen.

Kl. 1630

Birgit var gaaet.

Ung kræftig, livsnær (tilsyneladende), charmerende husmor bryder ind i kredsen, sætter sig, faar en hel bænk for sig selv hvor hun kan vride og vende sig og nyde ”bagatellerne”. Hun var begejstret for endelig engang at være sammen med rigtige kunstnere. Kunne hun faa noget at vide? Noget om kunst, helst. ”Den med bilskærmene kan jeg godt li’ det billede af konsentrationslejrskeletterne, føj for pokker, hvad synes i?” ”Jeg kender en som udstiller her, han hedder (?) og nu har jeg ikke raad til et katalog, hvor meget er det det koster?” ”Du faar et af os, her er pengene” ”Saa vil jeg ogsaa ha’ en autograf af hver af jer”. ”værsgo’ her er Eric’s navn og her er Hennings” ”Jamen det er omvendt” ”Nej hvorfor det.” ”Jeg skal hjem og lave aftensmad, tak for i dag, det var meget interessant”.

Kl. 1700

”Vi skal over og ha’ en øl, lad os skynde os.” ”Vil du med?” ”Nej, jeg skal hjem”. ”kom nu” ”vil du ogsaa ha’ et katalog?” ”Nej” ”Jo, ta det nu, du kan heller aldrig ta’ imod en vens gave, du kan kun gi’ din store idiot” ”Nu gaar vi” ”Jeg kommer om et øjeblik” (gik foran Glacis, promenerede hen mod den amerikanske ambassade)

”Du kom ikke?”

Kl. 1730

”vi stryger den 1800, vi skal over og spise” Jeg aabner flyglet og stiller noder op, Eric koncentrer sig og vi faar endnu en perfekt opførelse.

Biksemad ikke herregaards i Chaufføren. Dejligt køligt nede i kælderen og saa det kolde øl.

Inspektøren bær de stole ind, vi bar ud.

Kl. 1830

Naaede frem til tiden.

Pp anslag.

Eric: ”Det var meget godt - - - - - - - - - - - - tør man sige”.

Der holdes kort prøve paa ”european shades” (lineal vibre i microphonen).

[s. 3]

Alle gaar paa W.C

”Novicen er i grunden smuk” ”Bygningen er kraftedemig skæv” ”Der er en fin udskæring i din højtaler, den var fornem at bruge til stoftryk med overtryk”. ”Den er af oregonpajn, bordet er da af fyr? jeg ville gerne ha’ saadan en bordplade”.

Tavshed - vi sover paa bænkene.

Kl. 1900

Lange pauser, jeg ligger ned. Lisa kan ikke sove.

Vi gaar ud for at faa frisk luft, luften er ikke meget frisk. Jer skulle ha’ været i vandet i dag. ”Der ligger en sø herinde, den hedder Langelinie, vi kan boble rundt der”.

Østerbrogade koger hele tiden udenfor.

”Er det en zen-cøncert?” ”Nej egentlig ikke”

ll: ”Saa Gabold har ikke fidus til mig" :ll (8 gange)

Nu er klokken snart 8

1930

Udført for prepared piano. (Cis knipses paa streng)

Hænger i stolene. Ude.

”Der kommer en mand paa en hest”

Latterkrampe latter krampe latter

Ib Nørholm kommer spadserende. Vi faar Ga-Jol og Eric og Ib en cigaret. Ib vil gerne være fast anmelder på Information. Ib henter stol til Eric or finder at stolene er det mest aktive ved udstillingen.”Jeg er den fødte underholder.” Koncerten skal fortsætte og Ib bærer stolene ind. Eric: ”Det er Willumsen der er arkitekt paa bygningen. Elendig arkitektur, men gode belysningsforhold.”

2000-2011 EUROPÆISKE NUANCER

(mønt triller) (streger med blyant) (mase tændstikæske)
gnide ølglas) (knalde med lineal-stiv-blød)
vv ii pp pp ee paa brikskanten)

TÆER HÆLE

[EFTER EUROPÆSK NUANCER:]
Ib diverteres med detalje af ”moving”. han køres rundt i salen paa vor perfekte plateauvogn fra Brdr. SIMONSGAARD A/S Jagtvej 155 b og han indtager siddende en aristokratisk attitude (attraktiv stol) Den sorte dame, Annette Berg, glæder sig som børnehavelærerinde til fordstillingen, da den begynder, gaar hun.

[s. 4]

2030

Tilbage til Ligeti’s ”trois bagatelles”

Paa og i strengene.

2035

Foran uden at løfte armene, krydsede arme.

2040

Tager tid naa klangen, 10 sec. (stadig ”store cis”)

2045

Dito, pedalversion (uden at løfte armene)

2050

Formatillustrerende armbevægelser (Duration 3 min.) ( pp-klang)

(rundt om bygningen)

2055

Kommer ind fra modsat side.
NØJAGTIG SAMME VERSION SOM 2030.

2100

ff-klang.

Facts

PDF
Manuscript

Dansk

HC arkiv Møn/HC breve 8