Henning Christiansen
1963-00-00
Author/Key figure
Henning Christiansen
Document content
Awaiting summary
Transcription
Forhenværende
tidligere komponist
Hvis man ved komponistens arbejde forstår en skaben, hvor komponisten identificerer sig med værket går ind i og løfter dette i hellig inspiration guddommelig kraft, så er jeg ikke komponist men non-komponist. En non-musikalsk holdning fordrer fortrolighed med den musikalske de musikalske aspekter må med andre ord være uddateret. Det jeg søger er en akcept af de menneskets sociale afhængighed parret med højeste grad af individualitet. Hertil behøver jeg som non-komponist en idé som kan frigøre de af den sociale afhængighed vundne kræfter f.eks. moving (teatervogn) og spørgsmål og svar.
det er op til den enkelte om det skal blive en oplevelse eller ej (i øvrigt holder jeg personligt meget af den aktive non-oplevelse) Eller man kan postulere sandhed og lader andre dissekere den eller opleve den
Darmstadt
Jeg var der også i 1962 og det år kulminerede Darmstadt for mig at se. I 63 fik jeg en fornemmelse af at noget er
[s. 2]
Jeg var der også i 62 det år kulminerede Darmstadt for mig og Darmstadt 63 gav mig en fornemmelse af hvad afmagt er. Dog vil jeg absolut ikke betragte Darmstadtkredsen som overføldig idet den har betydet betød det at helt nye kompositoriske principper nyt kompositionsgrundlag undervejs er dukket op f.eks. Den globale komposition (omridskomp.) og parameterudviklingen af stoffet imidlertid er man her (boulez ästetische orientering der neuen musik) kørt fast i æstetiske vurderinger som henter sit bedømmelsesgrundlag fra europæisk kultur og tidligere kunstæstetik de musikalske spændings og afspændingskurver med rødder omkring 1800 tallet.
D.v.s. man er navlebesuende man tror gud minsanten at europæisk kultur i denne 18.talsform skal være i stand til at bane vej for en verdenskultur
europaæisk dynamisk evne