Menu

Henning Christiansen

1967-11-00

Author/Key figure

Henning Christiansen

Document content

Awaiting summary

Transcription

Med I toget, Düsseldorf til Wien.

EURASIENSTAB – 82 minutter.

Rummets venstre hjørne udfyldes med magarintrakant
Filthjørnebrædderne rejses. Eet for eet stemmes filthjørne mod loftet alle 4 så hjørnebræddernes inderside vender mod hinanden. Afstanden mellem brædderne er ca. 3 m. De står skævt for hinanden. Rummet er opstået. Rummet i rummet. Aktivraum.

Den krummede kobberstav EURASIENSTAB _blottes. Pakkes ud Vikles ud af sit svære sejldugshylster.Læderremmene løsnes. Sejldugen slås ud. Den massive 3,5 m lange 2 cm i diameter EURASIENSTAB 3,53 cm lang og 2,5 cm i diameter. Massiv kobber Den massive kobberstaf udfordrer muskulaturen kræfterne. Beuys fatter om den _EURASIENSTAB med begge hænder. Løfter med bægge arme den, finder balance punktet, stemmer imod. Får langsomt – langsomt EURASIENSTAB bragt lodret ført opad støtter mod gulvet Langsomt bragt i ro. Den hviler mod det ene filtlofthjørne. Mellem Kilet ind af loft og

[s. 2]

filt. Danner en kobberlysende linie fra gulv mod filtlofthjørne. Krummer tilbage. Som ville den udløse en udløser krummingens kraftanstrængelser i krumningen kaster en første bringer den lysende kobberlinie tilbage til jorden. Ud i rummet og tilbage, en boomerang.

Beuys stiller sig udenfor rummet aktiv-rummet. Lader hånden hurtigt stryge 1 cm over filtet. Hurtigt frem og tilbage – frem og tilbage. Overfører Forplanter sin energi til filtet. Idéen er 1 cm. Tangens tvang 1 cm. Resultatet: afstanden 1 cm. Håndens diktat frem og tilbage. Herfra og dertil. Derfra og hertil. Betragterens Tilskurenes øje reflekterer reagerer på Håndens svirren reflekteres af betragteren. Håndens farve – Dens glans lys. Op og ned. Rør den filtet? 1 cm er afstanden. Øjet forplanter overfører idéen til centrum. Kreuzpunktet. Hjernen. Ånden. En identifikation opstår.

Enhver betragter ved kan forestille uden kan kan forestille sig uden selv at prøve – hvad der sker. Hånden op og ned. 1 cm. Forstår ikke hvorfor Hovr enkel skal en bevægelse være for at ramme rummet? Enkel. Bildkopf – Bewegkopf - Den bewegte Isolator.
På gulvet med kridt skrives: Bildkopf – Bewegkopf – Der bewegte Isolator.
Beuys siger højt:
Bildkopf – Bewegkopf –Der bewegte Isolator
Bevæger den højre jernfoden. Isolatoren bevæger jernfoden. Klang og skrab af svært jern. Bevæger sig på højre med højre jernfodsålen bundet fast til højre læderfodsål. Bevæger sig hen mod den på væggen fast opklistrede filtsål. Krummer højre ben Med ryggen mod væggen ser han mod musikken orgelmusikken. Krummer højre ben. Stiller jernsålen jernfoden mod filtsålen. Filtfoden

[s. 3]

(potpurré potpurré)

Er hvilepunktet. _I moders skød henter _du din kraft muligheder. Herfra bredder menneskeånden sig ud. Når alle kroge. Landskab – vision – og menneske bliver eet. Lang tat gå. Længere endnu. Længes længere. Men tiden, tiden dækker alle længsler.

Grænserne for aktivrummet ændres. Hjørnefiltbrædderne forskubbes i rummet. Presses mod gulv og loft.

_EURASIENSTAB _bevæger sig med i vandret stilling. Afventer. Farer langsomt – langsomt mod venstre baghjørnefilt. Grad for grad bevæger _EURASIENSTAB _i de 4 positioner – Verdenshjørner. Sender sin krumme vædderkraft på hjortefod til alle ud i alle verdenshjørner.

[s. 4]

_EURASIENSTAB _slynges mod jorden.

En Vægt der forstås.

Hør!

Ligger om akslen aktivrummets aksel (aksen – alliancen) (mennesket menneskeånden).

Hvilepunktet – Jernsålen – klang, skrab – filtsålen – ryggen mod – ser musikken -> EURASIENSTAB krydser kobberlysende sit sejldugshylster – filtet filtaktiv filt hjørnefiltaktivrummet brydes ned. Skråt mod væggen dannes altopsugende filthjørne. Filten erobrer betragterrrummet hele rummet. Ser betragteren. Filten står som den evigt frembrydende Koda.

[s. 5]

Bildkopf
Bewegkopf Der Mensch

Der bewegte Isolator

Vieleicht

Måske er mennesket en isoleret beholder vandbeholder, altså gople. Udsprunget født af de 7 verdenshavet

[tegning af en menneskesilhouet fyldt med vand]

[s. 6]

Raum in Raum in Raum in Raum

Eurasienstab

Bildkopf
Bewegkopf
Der bewegte Isolator

Biografi
Bildkopf/
Bewegkopf/
Der bewegte Isolator/

Filthjørnebrædderne rejses, stemmes mod loftet rummet opstår. Den krummede kobberstav pakkes ud af sit svære lærredshylster løftes langsomt – langsomt mod det ene forhjørne når hjørnets øverste punkt støtter ind mod mellem loft og filthjørne dannes en kobberlysende linie fra gulv mod filthjørne bøjer sig tilbage som ville den udløse en kraftanstrengelse for igen at nå jorden. Beuys stiller sig udenfor rummet lader hånden stryge 2 cm over filtet forplanter sin energi til filtet som virker tilbage som et negativt ladet magnetfeldt idéen er 2 cm tankens tvang er 2 cm og resultatet afstand 2 cm og håndens (…) frem og tilbage herfra og dertil, derfra og hertil (tilskuerens) øje reflekterer håndens glans, op og ned. Rør den filtet= 2 cm er afstanden. Øjet forplanter idéen til centret, der

[s. 7]

opstår en identifikation. Jeg Envher ved, uden prøve, hvad der sker. Hånden op og ned. 2 cm afstand. Forstår ikke hvorfor? fordi jeg enhver ikke forstår hvor enkel en bevægelse skal være for at rumme alt. Bildkopf, Bewegkopf, der bewegliche Isolator.
Bevæger den højre jernfod mod den på væggen opklistrede filtfod hvilepunktet. I moders skød henter du din kraft, herfra bredder menneskets gejst menneskeånden sig ud til alle kroge.

Viden fra kærlighed (landskabet står og menneske bliver et langt at gå, længere endnu længes længere, tiden edækker alle længsler) den bevægelige isolator staven slynges kastes mod jorden hjørnefiltbrædderne flyttes i rumet bræddefilthjørnerne stilles hældende mod væggen

Og Nu min læser må jeg bede dem kobinere denne artikels afsnit og bredde Deres kombination ud i et rum hvor De opholder Dem en time og et kvarter. Da først har De en fornemmelse af hvad ”Eurasienstab – fluxorum organum” er.

[s. 8]

Henning Christiansen

Eurasienstab/fluxorum organum –

Biografi Joseph Beuys er professor på Düsseldorf Kunstakademi Joseph Beuys blev professor på Düsseldorf Kunstakademi 1961) Siden da har han virket som den stadigt uberegnelige ansporende kraft på akademiet. I 1962 foranstaltede han Fluxus-festival på akademiet. Og siden da har han udført talrige indledte hermed en række af egne _demonstrationer _(hans egen betegnelse for hans happeningprægede forestillingers art). Hver eneste demonstration har fungeret som demonstration af menneskets åndelige samt tekniske muligheder og fysiske muligheder. Her skal nævnes den sidste hvor han har arbejdet i forbindelse med musik en forbindelse som er udsprunget af hans tids fortrolige (en side som de fleste happeningfolk har overset) og derfor musikalske demonstrationsforløb som f.eks. den in Billedkunst no.? Omtalte Sibirische Symfonie nr. 37 i samarbejde med to danskere maler og billedugger Bjørn Nørgård Sørensen og komponisten Henning Christiansen opførtes Manresa i Düsseldorf dec. 1966 og sammen med Henning Christians opførtes ”Hauptstrom” i Darmstadt marts 67, (en 10 timer lang opførelse) og endelig Eurasienstab/fluxorum organum opført i Wien 2. juli ’67 i disse sidste mod en ny udtyrksform på grænsen mellem musikteater oratorium hvor plastisk skulpturel levendegørelse og symbolfunktion og musikkens nærvær i bevægelsen af symbol og tid er det væsentlige processen der viser objektets enkle funktion Der er tale om en ny meddelelsesform en demonstrationsopera. Man må altså så at sige se processen som meget skulpturelt. Ordet procesrum står for noget skulpturelt processen forstået som skulpturel udtryksfuldhed detaljer. Og mennesket fysiske mulighed for at overføre kommunikere et åndeligt indfald ved sine handlinger.

[s. 9]

Som en naturlig logisk følge af Eurasienstab-tanken har professor Beuys den 17/11-67 lovformligt grundet _det tyske studenterparti _hvor kunsteriske principper indf indlydelse på samfundets udviklingsgang direkte konfronteres med den politiske verden for at opnå indføres som et alternativ til den i dag omsiggribende politske umenneskeliggørelse af samfundet. Partiet er lovformeligt grundtlagt og fungerer som sådan og således en

[s. 10]

DE musical 22

Soldat 1941

Begynder Stukas siden 1941 (her er det almene udtryk styrtkampflyver velanbragt, da jeg har været gennem alle våbendiscipliner; telegrafist er falsk.) I begyndelsen af 1941 falder venskab med Sielmann studium under krigen: naturvidenskab, åndsvidenskab (beslutningen at ville være billedhugger stod i det sidste skoleår fast, 1938 første møde med skulpturfotos af Lembrucks, oplevelse!)
Løsladt foråret 1946.

Steder som under krigen blev berørt:

Væsentlige indtryk: De slaviske lande
Polen
Chekoslovakiet (Prag)
Mähren
Rusland
Sydrusland

Væsentlige indtryk: det sorte hav sortehavet
Det kasjuske hav
Den russiske steppe (Kuban)
Tatarens område
Tatarerne ville optage mig i deres fanukue
Deb Bigausje steppe
Krim
Byer: Perekop, Kurtsch, Feodossia,
Simferopol, Backtschsatraj
Jailo bergene
Grækernes Kolchis
(das goldene Vlies)
Odessa, Sevastopol
Rumænien (Donaudelta) – Ungarn (steppe)
Kroatien (Sa…)
Wien (Hunner og tyrker foran Wien!)
Syditalien: Apulien
Vestlige krigskampplads: som faldsærms jæger i Nordholland-Oldenburg til Nordhavskysten Vesterhavskusten

[s. 11]

Eurasienstab – en forbindelse nord syd

New cross

Videnskabelige rastersystemer udvidelsen af mennesket og dets muligheder som mål for ethvert teknisk fremskridt

Mennesket i centrum

Eurasienstab – new cross

Eurasienstab er egentlig et tegn skabt for at udtrykke Beuys’ kraftfeltidéer. Kraftfelter som udstråles af alt levende og hvor mennesket med sine særlige ”sendermuligheder” står i fokus. Korset er for Beuys som for os andre et tegn hvis linieskæringspunkt vel er det stærkeste tegn mennesket til dato har skabt sig.
I Manresa og Sibirissche Symfoni anvendte Beuys en halvering af korset idet den manglende halvdel kom til at stå for de (p.gr. af korset) mange uudforskede muligheder.

Manresa Sibirische symfoni Division of the cross
Eurasia

Der er nærmest tale om omgåelse af corsets betydning samtidig med en anerkendelse af dets betydning I menneskehedens historie, fordi han netop burger korset som udgangspunkt for en viderebefordring ånd med new cross hvor Eurasienstab indgår, har han formuleret et tegn som udelukkende lægger ethvert ansvar for udviklingen over på mennesket. Det er udelukkende den kraft hvormed vi udslynger vor vilje og vore tit gunstige tanker og gunstig virkeliggørelse der tæller – gør den god fortsættelse mulig.

[s. 12]

Fluxorum organum 82 min. (Henning Christiansen)

Et stykke orgelmusik. Optaget på båndoptager LiebfrauenKirche hastighed 3 ¾ tommer ½ spor – resultat: store svingninger i orgelklange. Orglet bragtud af sin sammenhæng – kirken – for at træde ind i en meddelelse hensides præsteskab.
Galleri nächst St. Stefan. Forum for et budskab hensides ordet. Handlingen. Den objektive bevægelse, mennesket og dets transcendente muligheder. Musik Orgelmusik der leverer sit eget tidsforløb. Integrerende handligner og integreret af handlinger. Give og modtage – modtage og give

5 afsnit

I langsomt og tidsbevidst 22 min.
Bildkopf – Bewegkopf – der bewegte Isolator
II langsomt og tidsbevidst 17 min.
III langsomt og tidsbevidst 16 min.
IV langsomt og tidsbevidst 12 min.

V tidsbevidst 15 min

82 min.
I bevæger sig adderende gennem sit tidsrum
Bildkopf –Bewegkopf – den bewegte Isolator

II kommer fra hovedets inderside, stigen og falden En Engel går forbi flyder vegeterende i hovedet/ritmisk augmentation og diminution
Bildkopf – Bewegkopf – Der bewegte Isolator

III geometriske bevægelser vandret til lodret (meloditil klang)
Stryger ned gennem tidsrummet – hæver sig gennem tidsrummet
Citat: Erik Satie Messe des Pauvres /prières des marins
geometriske bevægelser, vandret til lodret (melodi til klang)
Bildkopf – Bewegkopf – Der bewegte Isolator

IV kommer dennegang fra hovdets yderside, stigen og falden, ”En Engel gik forbi” lyder vegeterende forbi hovedet (rytmisk …)
Bildkopf – Bewegkopf – Der bewegte Isolator

V skiftevis i klangsøjler/melodisk
(som den citat som den
(citat fra denne artikel: som den evigt frembrydende Koda.)

[s. 13]

Som Eurasienstab er indtegent på det skitserede europakort står new cross som et tegn, der anråber alle gode kræfter i europa for i om i evighed om et menneskeånden som bærer af fremskridtets muligheder nemlig at menneskeånden den formår at se mennesket som udgangspunkt for enhver bestræbelse, og med dette udgangspunkt at skabe et Europa hvor nord, syd, øst og vest ligeligt medvirker til en positiv og fornuftig læsning af ethvert samfundsproblem. Det er nemlig Beuys’ opfattelse, at hvert eneste individ har ret og pligt til med sine skabende evner at bidrage til det positive samfund.

Beuys’ politiske kamp er rettet mod die Gesellschaft (mod enhedsstaten) og for die Gemeinschaft (samfundet). Alle skal føle sig være ansvarlige og alle skal ære medvirkende.
Partiet er for ham det skabende princip. Og som han ønsker Hans ænsek er at det skabende skal gennemsyre alt hvad vi har og gør.
Så dannes det positive samfund
og derfor:
Deutsche Studentenpartei

So wie die eurasienstab ist eingezeichnet auf der skitzierten Europakarte, steht das new cross als ein zichen, dass alle guten Kräften anruft in Europa anruft, um in einzigkeit den menschen als ausgangspunkt für jede bestrebung und (mit dieser ausgangspunkt) damit ein Europa zu schaffen wo nord, süd, ost und west gleichartigzeitig mitwirken dazu eine positive und ernuftige Lösung auf von aller jedem gemeinsch jedes probleme der gemeinschaft zu erreichen.
Est ist genau die auffassung von Beuys, dass jeder Einzelnen das Recht und die Pflicht hat, mit seiner schöpferische möglichkeiten an einen positiven gemeinschaft beizutragen.
Des politischen kampf der Beuys ist gerichtet gegen die gesellschaft (gegen der einheitsstaat) und für die gemeinschaft. Alle müssen sollen verantwortlich sein und alle müssen mitwirkenden sein.

[s. 14]

Fra biblen i begyndelsen var jorden en ørken og alt var kaos

Tohuwabohu

Forvirring

Facts

PDF
Note

Tysk, Dansk

HC Arkiv Møn/HC Breve 3