Henning Christiansen
1971-00-00
Author/Key figure
Henning Christiansen
Document content
Awaiting summary
Transcription
Henning Christiansen om PERCEPTIVE CONSTRUCTIONS, op. 28:
Jeg ville se objektivt på tid, klang og intervaller for at klare på den klangsuppe Darmstadskolen serverede os. Jeg ville se på værket, som på et objekt med visse fysisk betonede muligheder.
en klang kommer en klang går – space and objekt – tiden imellem, space, udtømmer den ene klang for øret og gør klar til den næste, alle intervaller presenteres.
Punktet i – next point – hvor noget nyt går i gang og afløser det gamle (det hørte) er grundlaget for 2. satsen.
On the line – er en musikpolitisk begivenhed: Ud af klangmassen kommer den rene instrumentklang – voila! Der skal vi hen.
Point blank – 4. satsen, består af en række melodistumper, som gentages omtrent til det punkt hvor det formodes at lytteren har lokaliseret dem alle. Meditationen er ikke suggestiv, som hos Terry Riley, men objektiv. Værkets form er klar i satsopbygningen: Lodret – vandret – lodret – vandret – ved perceptionen.
Værkets idé svarer til 70-ernes krav om at se objektivt på økonomiske forhold og er således helt i tråd med blandt andre Erik Sigsgårds bestræbelser. Musik og økonomi har begge konstruktive sider, er skabende, og jo klarere kilde, desto bedre vand.