Menu

Henning Christiansen

1968-04-00

Author/Key figure

Henning Christiansen

Document content

Awaiting summary

Transcription

I M I

2 x IMI
IMI
de to IMI:

Wolf (IMI) Knoebel (født): 1940 i Dessau, Anhaltiner.
Rainer (IMI) Giese (født): 1942 i Neheim-Hüsten, Westfaler.

Primer Constructions, abc-art, mini-art er de etiketter man rent umiddelbart giver vore arbejder, selv ser vi kun en overfladesammenhæng med disse udpræget amerikanske fænomener. Sandheden er vel at det specifikt amerikanskes inderste indhold ikke har formået at trænge ind over den kulturelle bariere til midteuropa.

Når vi arbejder med rette linier, hvide flader, grundformer, volumen o.s.v. er det for at nå frem til en virkelighed af europæisk herkomst. Der er naturligvis tale om at opnå en art kontemplation, men kun opnået ved en kølig vurdering af virkelighed. Et lidenskabeligt forhold til den rene flade er nok tilstede, men for os er den rene flade mere en opfordring til klar konstruktion, et nærvær i arbejdet med at udfører, den selvstillede opgave.

Rainer Giese, STORE IMI (højde 1,98 m) viser på udstilingen to sider af sit arbejde. Stort anlagte tegninger, tegnede kasseskulpturerer, de ligner til forveksling håndværkertegninger, meget nøgterne, visende den abstrakte forestilling om rum – den serielle gennemgang af former, forside, bagside, underside, overside, skæve varianter af samme. Nålestukkede billeder på en tyk tegnekarton har han med en synål udprikket en geometrisk iorm, en langtidsproces stillet overfor tegningernes korttidsproces.

Wolf Knoebel, LILLE IMI (højde 1,82 m). Monogoni er nøgleordet til mange af hans arbejder, d.v.s. formering ved deling, hvorved hver del får samme værd, processen er forsåvidt allerede der, men han fortsætter den, forsrærker den. Både tegning og skulptur har dat grundlaget monogoni, i skulpturene viser den sig som "den almindelige (opklarende) deling af rummet”. Han arbejder desuden på idéen om ”gegenständlich vorhandendenken”,

[s. 2]

forklarer som transformation af en foreliggende realitet, idet han befrir for illusion og association og når til ”das ding in sich”. Med de kvadrerede tegninger opnår Knoebel på fladen, rummet bag rummet, et kontemplativt spil.
De hvidmalede kurver er typisk eksempel på "gegenständlich vorhandendenken", videnskabelig tegnede kurver overført til tegninger.
Halve og hele rammer ophængt på væggen........Billedrammen som tegning.... den skulpturelle tegning.....direkte udformning af et ønske.............................en vinkel.svingende omkring den brune trekantkile.

Facts

PDF
Note
Rainer Giese
Wolf Knoebel

HC arkiv Møn/HC breve 2